Tuesday, August 25, 2009

Menjadi Pemerhati Yang Hebat


"Alahai... mengapalah aku cakap macam tu.." , "teruk betul la aku ni, camna aku leh buat benda bodoh macam ni.."

Ungkapan sebegini sering kali terjadi didalam hidup manusia kebanyakan. Tindakan2 melulu ini yg selalunya tidak sengaja/tanpa sedar sering membuat kita berhadapan dengan keputusan atau hasil tindak balas yg tidak menyenangkan, baik dari segi hubungan suami isteri, ibubapa dan anak hinggalah ke pergaulan seharian dengan rakan2 atau teman pejabat.

Apabila saya tulis "Menjadi Pemerhati Yang Hebat", adakah saya bermaksud memerhatikan persekitaran kita dari pandangan mata? Memerhatikan manusia lain? Apa yg berlaku diluar diri kita ini? Atau pemerhatian dari lain2 deria yg setiap saat menghantar lebih 200ribu isyarat ke otak? Sebenarnya maksud saya "pemerhati yg hebat" adalah mereka yg boleh memerhatikan diri sendiri, "memerhatikan" apa yg difikirkan, dalam kata lain sedar situasi minda, sentiasa tahu apa yg sedang bermain difikiran dan juga perbuatan atau tingkahlaku atau perangai yg seiring dengannya.

Dari fikiran jadi tindakan, dari tindakan jadi habit atau kebiasaan, dari habit ini jadi nilai hidup kita dan dari nilai hidup tadi yg akan menentukan arah tuju dan situasi kehidupan kita, jadi bukankah memerhatikan fikiran kita itu suatu yg perlu diberi keutamaan? Pastikah kita mempunyai sifat2 pemerhati yg hebat ini? Jawapannya boleh dilihat dengan keadaan hidup kita sekarang ini, apa yg kita perolehi dan rasakan pada diri kita adalah hasil dari corak pemikiran yg lepas2, jika anda gembira, alhamdulillah, jika sebaliknya, bukankah tiba masanya untuk mengubah pemikiran kita?

Apakah mekanisme atau bahagian didalam diri kita ini yg membantu kita menjadi pemerhati kepada fikiran kita? Jawapannya adalah tidak lain selain dari lobus depan (frontal lobe/prefrontal cortex). Frontal lobe yg mengawal fokus, anda tidak rasai baju yg anda pakai hingga anda menbaca ayat saya ini, anda lupa pada pertengkaran dengan rakan sebentar tadi sehingga saya mengingatkan anda. Frontal lobe yg membolehkan anda fokus atau tumpukan fikiran anda terhadap apa yg bermain didalam minda anda.

No comments:

Post a Comment